Rabu, 26 Ogos 2015

15 Harum Seroja Yang Gugur


“Apa yang dimenungkan, tu,” Abu Bakar atau nama glamournya, Burn, menegurku. Dia baru pulang dari kuliah histologi.

Aku sedang duduk termenung, menghidu harum sekuntum seroja pemberian Juhana, sambil memerhatikan sepohon pokok ceri di tepi jalan yang sedang berbuah lebat. Anak-anak jiran keturunan Eropah dan Asia begitu girang memetik buah-buah ceri yang masak ranum.

“Aku tak faham melihat perubahan sikapnya, Burn,” kataku sambil memasukkan setangkai bunga seroja itu ke dalam vas di tepi tingkap.

“Siapa yang kau maksudkan?”

“Juhana.”

Burn merebahkan badan di atas katil setelah bersalin kain pelekat. Dia berlengging sahaja kerana cuaca musim panas Adelaide terlalu gagah untuk diimbangi oleh penghawa dingin bilik sewa kami.

“Apa masalahnya?”

“Sejak berkawan dengan student Algeria tu, dia jarang bercakap denganku.”

“Lelaki atau perempuan?”

“Lelaki.”

“Oh, ho. Kau cemburu!”

“Tak. Tapi curiga.”

“Curiga?” Burn bangkit seraya duduk di birai katil menghadapku. “Curiga apa?”

“Kau tak ikuti perkembangan dia?” Burn memandangku penuh persoalan. “Apa beza Ju dulu, semasa kita sama-sama belajar di tahun pertama dan kedua, dengan Ju sekarang, semasa kita sama-sama bertungkus-lumus di dalam peperiksaan tahun akhir?” Burn terdiam.

“Betul juga kata kau. Dulu dia rajin bercampur dengan kita, ambil tahu hal kita. Sekarang dia tak macam tu. Kau ada penjelasan? Apa kaitan Ju dengan budak Algeria tu? Siapa namanya?”

“Namanya Abdul Rashad. Student psikologi. Ju ada berjumpa aku supaya tidak lagi bersusah-payah mencari dia kalau aku ada masalah dalam subject yang aku study. Sebaliknya, dia minta aku supaya rujuk dengan Rashad kerana Rashad mampu beri penerangan jelas.”

“Itu tak menjelaskan kenapa dia semakin renggang dengan kita!”

“Aku sudah jumpa Rashad. Dia memang bijak pengaruh orang supaya percaya cakapnya. Dia memang ada karisma sebagai psikiatris. Tapi, taukah kau siapa Rashad?”

“Tak tau. Kenapa kau tanya begitu?”

“Dia seorang pemimpin belia sebuah pertubuhan Islam radikal yang berpusat di sini. Aku curiga dengan gagasan pertubuhannya. Bagaimana sebuah pertubuhan Islam seperti itu boleh menggalakkan orang-orang Islam supaya tidak payah rajin berusaha merebut rezeki yang dianugerahkan Tuhan di dunia dan menumpukan hidup beribadat semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Tuhan? Kita di sini, datang untuk belajar, memajukan diri kita dan memperbaiki keadaan hidup kita. Tapi si Rashad tu, bila berkawan dengan Ju, dipujuknya Ju supaya meninggalkan pelajaran dan masuk pertubuhannya. Kononnya kedudukan wanita di dalam agama semata-mata berbakti untuk rumahtangga dan keluarga.”

“Juhana ada cakap dengan kau macam tu?”

“Dia ada tulis nota untukku. Dalam nota tu, dia mempersoalkan pula tentang masa depannya dan bagaimana dia boleh berbakti kepada agama kalau tiada ilmu dan kemahiran. Rashad bertegas bahawa tugas wanita hanya mentaati keluarga dan suami. Tak payah susah-susah nak bekerja menyara hidup. Ju tak setuju dengan Rashad. Dia menjauhkan diri dari Rashad.”

“Tentang dia menjauhkan diri dari Rashad tu, aku rasa betul. Tapi tentang dia menjauhkan diri dari kita, aku rasa ada penjelasan lain. Sekarang aku nampak logik rasa curiga kau.”

Aku memasang earplug di telinga semula dan memainkan lagi sambungan lagu “Seroja” sambil mencium kuntum-kuntum seroja di dalam vas di tepi tingkap.

Mari menyusun seroja, bunga seroja,
Hiasan sanggul remaja, puteri remaja.

Menurut cerita Shasha yang menjadi teman serumah Juhana, aku mendapat tahu yang Juhana telah kematian bapanya akibat barah hati sebulan sebelum peperiksaan akhir bermula. Berita kematian telah diterimanya seminggu kemudian. Mungkinkah itu punca Juhana cuba menjauhi kami?

Aku telah berusaha untuk berjumpa dengan Juhana. Akhirnya aku berjaya setelah terserempak dengannya di perpustakaan. Aku terus mengucapkan takziah di atas kematian bapanya sambil memberi perangsang supaya dia menumpukan sepenuh perhatian untuk peperiksaan akhir.

“Taqdir Tuhan. Kita yang hidup hendaklah terima dengan redha,” katanya tabah.

Kemudian kami ke kantin untuk bersarapan sambil bersembang-sembang.

“Kau ada character tersendiri yang tak mudah terikut-ikut dengan trend orang-orang di sekeliling kau,” ucap Juhana apabila kami duduk setelah mengambil makanan di kaunter. Kami menikmati hidangan sambil meneruskan perbualan.

“Aku lebih percaya kepada flexibility dalam berkawan. Aku percaya, dalam berkawan, kita tidak boleh membuatkan kawan kita berasa oblige dengan kita. Yang penting, kita mesti setia dan tidak khianat terhadap kawan kita itu.”

“Apa rancangan kau bila kembali ke tanahair?”

“Berkhidmat kepada masyarakat, berjasa kepada negara. Itulah cita-citaku.”

“Sungguh murni cita-citamu.”

“Ju, …,” aku ingin menyatakan sesuatu yang aku rasa amat sukar untuk dilafazkan.

Kami saling berpandangan mata. Saat-saat itu terus berlalu bersama pengertian tersendiri yang mengalir di antara kami. Dia menanti kata-kata yang akan kuluahkan. Tiba-tiba aku berasa malu sendiri. Kurasakan kedua-dua pipiku kemerah-merahan kerana menahan sipu.

Aku terus meneguk air kopi yang semakin sejuk.

“Tak ada apa-apa, Ju. Aku dah terlambat. Aku pergi dulu.”

Selepas pertemuan itu aku terus ke dewan pembedahan untuk menghadiri peperiksaan akhir.

*****

Aku baru pulang dari sessi disertasi di dewan pembedahan. Tiba-tiba Burn menerpa keluar dari rumah sambil memberitahu sesuatu.

“Apa? Bila?” Hatiku bergetar.

“Pagi tadi. Shasha baru saja telefon aku.”

“Bagaimana keadaannya sekarang?”

“Tak tahu. Mari kita ke hospital. Kawan-kawan kita dan pegawai-pegawai JPM dah ada di sana.”

Rupa yang elok, dimanja, jangan dimanja,
Pujalah ia, oh saja, sekadar saja.

Aku rasa hidup ini benar-benar kosong. Kenangan bersama Juhana telah menyemarakkan zaman remajaku. Hati ini berasa meriah bila berada di sisinya. Adakah dia rasa seperti yang aku rasa?

Aku tidak dapat lagi menikmati keharuman kuntum-kuntum bunga seroja yang selalu dikirimnya kepadaku pada setiap hujung minggu dalam musim bunga. Bila aku bertanya tentang logik di sebalik pemberian bunga seroja itu, dia menjawab bahawa dia ingin aku menganggapnya seperti bunga seroja itu. Alangkah syahdunya.

Kini dia sudah tiada. Tuhan lebih menyayanginya. Dia telah meninggal dunia di dalam satu kemalangan jalan raya yang dikelaskan oleh polis Adelaide sebagai kes langgar lari semasa berjalan pulang dari membeli-belah bersama teman serumah setelah menduduki peperiksaan terakhir.

Tiba-tiba pintu rumah sewaku diketuk bertalu-talu. Aku membuka pintu. Seorang lelaki yang aku kenal tercegat di ambang pintu.

“Assalamualaikum. Boleh saya masuk?”

“Waalaikumussalam. Silakan.”

Setelah berada di dalam, dia lekas-lekas menutup pintu. Kemudian dia menjenguk ke luar tingkap seperti memerhati seseorang. Kenapa Rashad berkelakuan seperti melarikan diri dari sesuatu?

“Saudara tiada usrah pada hari minggu ini?” Soalku sambil mempelawanya duduk di sofa.

“Persetan dengan usrah dan kuliah. Saudara harus menolong saya. Nyawa saya dalam bahaya, tapi saya tak takut mati.”

Kata-katanya mengejutkan aku.

“Saya ada satu rahsia besar yang hendak disampaikan kepada saudara. Harap saudara dapat simpan rahsia ini dengan baik. Jangan sampai orang lain tahu yang saudara tahu rahsia ini kerana akan membahayakan nyawa saudara.”

Kecurigaanku terhadap Rashad sejak sekian lama memang berasas. Kecurigaanku kepadanya semakin besar kini bila dia berbicara denganku tentang rahsia dan maut. Siapa sebenarnya Rashad?

“Untuk membasmi green menace setelah komunis berkubur, pertubuhan kami telah menggunakan agama Islam itu sendiri untuk melemahkan kekuatan umat Islam. Ajaran Islam itu benar, tetapi umat Islam boleh dipengaruhi dengan dakyah sesat ajaran Islam yang diselewengkan, khususnya oleh tokoh-tokoh agama yang kami latih secara profesional.”

Tuhan, aku harap dia berkata benar bila dia menceritakan tentang identiti dirinya yang sebenar.

“Saya telah cuba mempengaruhi Juhana, tapi dia menolak ajaran saya, berbanding kawan-kawannya yang lain. Lama-kelamaan, saya sedar yang saya telah mula mencintainya. Rasa cinta saya kepada Juhana telah meneguhkan kepercayaan saya terhadap Islam. Saya mula membenci pekerjaan asasi saya. Saya ingin lari dari dunia pura-pura ini.”

“Kenapa saudara mencari saya?”

“Kerana dia pernah memberitahu saya bahawa saudara adalah teman karibnya yang boleh dipercayai. Kenapa tidak saya letakkan kepercayaan saya kepada saudara, sebagaimana Juhana meletakkan kepercayaannya kepada saudara?”

“Apa kaitan semua ini dengan Juhana dan saya?”

“Kemalangan Juhana memang telah dirancang oleh pertubuhan kami. Orang atasan saya di Sydney mula mengesyaki kegagalan saya mempengaruhi Juhana. Mereka sangka saya telah memberitahu Juhana tentang rahsia pertubuhan kami. Saya sangat menyesal Juhana mati kerana berkawan dengan saya. Saya ingin membela kematiannya. Tapi saya tahu, saya tidak boleh berbuat begitu. Saya percaya, hanya saudara yang boleh. Mungkin barang ini boleh membantu saudara.”

Rashad mengeluarkan sebuah envelop berwarna oren yang kelihatan lusuh dari dalam jaketnya. Envelop itu terpateri kemas.

“Di dalamnya terkandung rahsia pergerakan pertubuhan kami. Saya sertakan pita rakaman yang mengandungi minit mesyuarat orang atasan kami yang merumuskan bahawa Juhana dan saya mesti dibunuh kerana kami telah dianggap sebagai ancaman kepada mereka.”

Aku mengambil envelop itu dengan rasa hairan.

“Saya kesuntukan masa. Saya minta diri. Jika keadaan terdesak, nyawa saya menjadi galang ganti keselamatan saudara. Assalamualaikum.”

Belum sempat aku bangkit untuk mengiringinya ke pintu, dia telah keluar melesapkan diri di celah-celah orang ramai yang lalu-lalang di kaki lima.

“Waalaikumussalam,” ucapku dengan perasaan berbaur.

Dua hari kemudian, mayat Rashad dengan kesan tembakan di antara dua keningnya, telah ditemui oleh seorang pengemis tua di dalam longgokan sampah-sarap di belakang sebuah kondominium lama di pinggir bandar.

Aku mengetahui berita itu melalui berita televisyen waktu perdana. Rakan-rakan serumahku tidak menghiraukan berita tersebut kerana mereka sedang sibuk berkemas untuk pulang ke tanahair.

Mereka telah menjadi korban sebuah konspirasi antarabangsa untuk melemahkan Islam dan umat Islam. Aku tidak berkongsi rahsia itu dengan Burn, rakan-rakan lain atau JPM.

Akibatnya, aku telah menjadi seorang yang sangat curiga terhadap orang-orang di sekelilingku. Wajah-wajah di negeri asing itu, boleh jadi sahabat yang mengambil berat tentang diri kita, atau musuh yang ingin menamatkan nyawa kita.

Aku paranoid!

Aku tahu aku tidak boleh berasa curiga tanpa sebab. Aku juga tidak boleh berasa lemah.

Mengapa kau bermenung, oh adik berhati bingung,
Janganlah percaya asmara, dengan asmara.

Suara Sharifah Aini terus berkumandang di dalam telingaku menyanyikan lagu “Seroja” yang keluar dari walkman yang ada di dalam saku bajuku.

Seorang pramugari manis melintas di sebelah tempat dudukku sambil menyorong sebuah troli berisi hidangan makan malam. Sejambak bunga seroja kelihatan segar menghiasi sebuah vas.

Seorang penumpang lelaki berpakaian sut bisnes selang lima kerusi di hadapanku bangun dan berjalan ke belakang. Mungkin dia ingin melepaskan hajat di bilik kecil.

Dia tidak perasan bahawa pramugari tadi sedang menyorong sebuah troli hidangan makan malam. Dia terlanggar troli itu. Pramugari dan penumpang itu saling memohon maaf di atas kecuaian masing-masing.

Sejambak bunga seroja yang segar terjatuh di atas lantai kapal terbang. Kelopak-kelopaknya bertaburan. Namun, keharuman semulajadinya yang menusuk hidung terus menyegarkan azam dan semangatku untuk berbakti kepada agama dan tanahair tercinta setelah berjaya menamatkan pengajian dengan cemerlang di seberang laut.

Mereka yang terkorban tidak terkorban dengan sia-sia.

Sekarang bukan bermenung, zaman bermenung,
Marilah kita bersama memetik bunga.


TAMAT.


Berita Harian, 11 Oktober 2000
Hakcipta Terpelihara © Mohd Hamin Mastor 2000


Nota kaki:
  1. Cerpen ini ditulis semula daripada cerpen asal saya yang lain berjudul “Ayuwati Serojaku” yang merupakan sebuah naskhah kerja kursus bagi kursus Penulisan Kreatif HKP 331/4 yang saya ambil sebagai kertas elektif pada semester terakhir pengajian saya di USM. Semua sekali ada lima tugasan yang wajib diserahkan kepada pensyarah. Cerpen itu adalah cerpen keempat yang telah diserahkan kepada SN Shahnon Ahmad, pensyarah yang mengajar pada masa itu, sebagai Tugasan Keempat menulis sebuah cerpen dan dua buah sajak untuk dinilai dalam sistem pemarkahan. Malangnya, semasa hendak mengambil transkrip yang telah disemak dan diberi markah di loker hadapan pejabat Shahnon Ahmad, saya tak jumpa transkrip saya dan berasa hairan siapa yang telah ambil kerja kursus saya itu. Saya tanya pensyarah, beliau kata semua telah diletakkan di loker untuk diambil kembali oleh para pelajar. Hingga hari terakhir di kampus, saya masih tidak tahu siapa yang ambil transkrip kerja kursus saya itu.
  2. Cerpen “Ayuwati Serojaku” sangat sentimental bagi saya. Ia diinspirasikan daripada novel Shaari Isa berjudul “Projek PL5”. Oleh kerana saya tidak buat salinan cerpen itu dan disket yang simpan cerpen itu telah punah, saya tidak dapat siarkan cerpen “Ayuwati Serojaku” di blog ini. Tema, plot, jalan cerita, struktur, latar masa dan peristiwa kedua-dua cerpen “Ayuwati Serojaku” dan “Harum Seroja Yang Gugur” adalah serupa kecuali “Harum Seroja Yang Gugur” adalah kependekan kepada cerpen “Ayuwati Serojaku”. Menulis semula naskhah yang hilang adalah pengalaman yang sakit. Kita hanya dapat coret balik setakat yang kita mampu ingat saja sebab kita memang tidak akan mampu untuk ingat semua setiap perkataan dan tanda baca yang telah kita coret dalam tulisan asal.  
  3. Asas daripada cerpen ini telah menerbitkan dua lagi cerpen sambungan iaitu “Kemboja Wangi di Kali” dan “Aroma Anggerik Rimba Dara” yang saya belum pernah hantar ke mana-mana untuk diterbitkan.
  4. Diselitkan video foto pegun lagu "Seroja" dendangan Allahyarhamah Sharifah Aini yang dirakam daripada siaran Radio Klasik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan