Pada petang itu, saya pergi ke Pejabat Kastam
yang terletak di dalam kawasan Jeti Kastam untuk bertanya Encik Saad, seorang
pegawai kastam, tentang permohonan kerja pemunggahan dan kerja lembur yang
diajukan oleh agensi-agensi yang menggunakan perkhidmatan betau atau tapak
pendaratan, tempat saya bekerja.
Encik Saad memaklumkan bahawa Ah Tai, pemilik
Liong Tai Agency sudah membayar duit jeti dan mencadangkan agar saya
mendapatkan resit tersebut daripadanya. Permohonan kerja lembur atau lebih masa
pula telah diluluskan sehingga pukul 7 malam.
Ada sebuah kapal dari Tanjung Balai, Riau,
membawa kopra dan arang, dan sebuah kapal dari Dumai, Sumatera, membawa muatan
bakau dan kayu bergergaji, telah bertambat ke jeti kami sejak awal pagi tadi.
Nakhoda kedua-dua kapal itu menginginkan kerja-kerja punggah-memunggah
disiapkan pada hari itu juga. Saya telah memberitahu dua orang Operator Kren
betau tempat saya bekerja agar cuba
siapkan kerja discharge dalam masa
satu hari pada hari itu juga kerana saya lihat tidak banyak jumlah kargo yang
kedua-dua kapal itu bawa. Kedua-dua buah kren mobil betau berada dalam keadaan
baik dan sedia untuk dioperasikan. Pada keesokan hari, kedua-dua kapal itu
dijangka akan dimuatkan dengan barang dagangan tertentu seperti makanan dan
tekstil hasil keluaran kilang-kilang dari kawasan perindustrian daerah saya dan
akan belayar pulang ke pelabuhan asal setelah kerja-kerja loading selesai.
Saya kembali ke motorsikal yang saya letak di
tempat letak kenderaan. Saya terlihat Encik Saman, dengan seragam birunya,
sedang berjalan dari arah tongkang. Dia tidak nampak saya. Sebagai orang awam
yang bekerja di dalam bidang yang ada kaitan dengan Jabatan Laut, saya rasa
perlu untuk menunjukkan rasa hormat kepada beliau. Lantas saya pun menegurnya,
“Encik Saman,” saya menyeru namanya sambil
mengangkat tangan.
Dia terpandang saya lalu membalas lambaian
saya. Dia datang menghampiri saya dan kami bersalaman.
“Buat apa?” Tanya saya. Kemudian saya faham
sendiri yang dia mungkin sedang menjalankan tugasnya.
“Oh, tengah buat kerja, ya,” saya memberikan
sendiri jawapan kepada soalan saya itu.
Dia tersenyum. Kemudian dia menyoal saya.
“Kau ada lima
ringgit?”
Saya tergamam dengan soalan tersebut dan tidak
tahu tujuan soalannya.
“Duit aku terjatuh ke dalam air masa aku berada
di atas bot tadi,” dia menjelaskan maksud tujuan soalannya.
Saya membuat andaian bahawa mungkin dia sedang
membuat kutipan di atas bot untuk kerja-kerja rasminya dan kemudian sejumlah
RM5.00 daripada duit kutipan itu telah jatuh ke dalam air, mungkin semasa dia
sedang melompat ke atas bot.
“Oh, Encik Saman nak gantikan duit cukai rumah
api, ke? Saya boleh pinjamkan dulu.”
“Esok kalau dapat gaji, aku bayar balik.”
“Okey, Encik Saman, saya balik ofis dulu.”
Kami pun berpisah dan saya meninggalkan Jeti
Kastam.
Saya pergi ke pejabat Liong Tai Agency yang
terletak di seberang jalan bersetentang dengan Jeti Kastam untuk berjumpa Ah
Tai. Setelah mendapat bayaran servis betau dan resit kastam daripada Ah Tai,
saya kembali ke pejabat. Saya bercadang hendak ke rumah Haji Usop pada malam
nanti untuk menyerahkan wang kutipan pada hari itu.
Tiba-tiba telefon berdering. Saya mengangkat
gagang telefon.
“Hello,” kata saya.
“Hello,” suara itu perlahan sahaja bunyinya.
“Kau boleh jumpa aku tak sekarang?”
“Siapa bercakap ni?”
“Akulah, Saman.”
“Ya, ada apa hal, Encik Saman?”
Apabila orang kerajaan berkata begitu, saya
faham bahawa ada sesuatu perkara penting yang ingin dibincangkannya dengan
saya. Dengan penuh rasa takzim dan rendah diri, saya terus bertanya lagi,
“Jumpa di mana, Encik Saman?”
“Jumpa aku di Jeti Kastam.”
“Jeti Kastam? Okey, okey, saya datang sekarang.
Tapi ada hal apa, Encik Saman?”
“Datang sajalah. Nanti aku cerita.”
Tanpa berasa ragu, saya keluar pejabat dan
datang semula ke Jeti Kastam. Saya yakin bahawa mungkin ada suatu perkara
berkaitan betau yang dia hendak bincangkan dengan saya. Apabila tiba di situ,
saya mendapati yang dia sedang berdiri menanti saya. Saya menyapanya dan terus
meletakkan motorsikal di tempat letak kenderaan.
Tiba-tiba dia memegang hujung lengan baju saya
dan menarik saya perlahan ke satu penjuru yang agak terlindung daripada
pemerhatian orang ramai di belakang sebuah bangunan stor lama dalam kawasan
Jeti Kastam. Dia duduk dahulu dan mengajak saya duduk di sisinya.
Saya berasa hairan kerana dia hendak
membincangkan sesuatu perkara yang saya sangkakan penting di sudut tersorok.
Kenapa tidak di dalam Pejabat Kastam, atau di Pejabat Jabatan Laut? Namun saya
pendamkan rasa hairan saya.
“Ada
hal apa, Encik Saman?”
“Aku nak cakap dengan kau pun seganlah sebab taukeh
kau tu seorang Haji. Tapi betau seberang sungai sana tempat kau tu memang ada masalah.”
Pada ketika itu rasa curiga saya mula memuncak.
Saya mula mengesyaki yang dia ingin mengadakan suatu ‘permainan’ dengan saya.
Saya tidak pasti apa ‘permainan’ tersebut. Namun saya terus menyampuk
kata-katanya.
“Pasal masalah lesen ke, Encik Saman? Tapi
betau kami ada lesen punggah-memunggah dari Jabatan Laut, jabatan Encik Saman
sendiri.”
Saya cuba mengingati semula
dokumen-dokumen Jabatan Laut yang pernah saya periksa sehelai demi sehelai di
dalam fail di pejabat tempat kerja saya. Kemudian saya teringat bahawa betau
itu tiada lesen jeti dari Jabatan Laut, tetapi hanya ada lesen jeti dari
Jabatan Kastam.
Berdasarkan pemahaman saya, jeti persendirian
di tempat saya bekerja itu bukanlah jeti dalam ertikata sebenar. Ia hanya
sebuah tempat pendaratan, pemunggahan dan pemuatan barang-barang dagangan yang
membantu melicinkan urusan perniagaan tukar barang atau barter trading di dalam daerah saya.
Jeti sebenar mempunyai struktur fizikal kekal
yang mengunjur ke dalam gigi air. Betau saya itu pula tiada struktur
sedemikian. Malah ia juga tidak boleh dipanggil dermaga kerana tiada struktur
fizikal kekal yang dibina untuk menembok tebing sungai.
Jabatan Kastam ada mengeluarkan lesen jeti
persendirian kepada syarikat tempat saya bekerja untuk memunggah dan memuat
barang-barang dagangan tukar barang yang tertakluk di bawah Seksyen 33 Akta
Kastam 1967. Pembinaan jeti itu pula telah mendapat kebenaran daripada Pejabat
Tanah dan Galian Negeri, tertakluk di bawah Akta Air yang saya tidak ingat di
bawah syeksen berapa. Jabatan Laut pula mengeluarkan lesen kebenaran kerja
punggah-memunggah barang-barang dari bot ke jeti dan jeti ke bot.
“Ada
surat dari ibu
pejabat kepada Pejabat Tanah di sini meminta supaya semua jeti persendirian
yang sedia ada dihentikan kegiatannya sebab akan mengecilkan sungai sebagai
laluan jalan air. Jeti Kastam ini nanti nak dipanjangkan lagi. Tapi Pejabat
Tanah di sini minta tangguhkan dulu arahan penutupan jeti-jeti persendirian.
Jadi, sekarang ni perkara tu ditangguhkan dulu buat sementara waktu.”
“Ibu pejabat jabatan mana, Encik Saman? Jabatan
Tanah dan Galian Negeri atau Jabatan Laut Wilayah Selatan?” Saya bertanya untuk
menduga arah tuju perbualan.
“Jabatan mana, itu tak penting. Yang penting
ada arahan daripada ibu pejabat yang mesti dipatuhi oleh pejabat-pejabat
peringkat daerah dan pihak-pihak yang berurusan tentang hal betau, termasuk
betau kau,” dia menjawab seakan-akan menyelindungkan fakta sebenar yang dia
seolah-olah tidak ingin kongsikan dengan saya.
“Jadi, apa akibatnya kalau semua aktiviti jeti
persendirian itu akan dihentikan? Kenapa pula ibu pejabat akur dengan
permintaan Pejabat Tanah tu?” Saya bertanya lanjut.
Encik Saman terdiam tidak meneruskan
kata-katanya. Saya dapat merasakan yang perasaannya mula gelisah bila saya soal
bertalu-talu begitu. Sebagai seorang penjawat awam yang ada pangkat, saya tahu
ada perkara yang sungguh pun dia boleh mendapat akses tentang sesuatu perkara,
namun dia mempunyai pengetahuan yang terhad untuk memahami kenapa sesuatu
perkara itu diperintahkan sedemikian rupa.
“Kau ni banyak soal pulak. Aku panggil kau bukannya
nak jawab soalan kau. Tapi ada perkara yang aku nak bincang dengan kau.”
Saya pasti sekarang bahawa memang ada suatu
‘permainan’ yang ingin dia mainkan dengan saya. Saya cuba memahami arah tuju perbualan
kami, namun masih tidak boleh menarik apa-apa kesimpulan lagi.
Tiba-tiba terlintas di dalam hati saya satu
perkataan yang amat saya gerunkan.
Rasuah.
Apakah Encik Saman ingin mendapatkan rasuah
daripada saya? Dengan serta-merta rasa takzim saya kepadanya sebagai seorang
pegawai kerajaan terus lenyap. Saya mengawal raut wajah, berpura-pura tidak
nampak arah tuju perbualan kami. Saya memandang tepat mukanya, cuba membaca
makna tersirat di sebalik kerlingan matanya, seraya berkata,
“Apa sebenarnya yang Encik Saman nak bincang
ni. Kalau pun penting, kenapa tidak kita bincang dalam Pejabat Syahbandar ke?
Tak pun, boleh juga di dalam Pejabat Kastam, ada aircond lagi.”
“Benda ni mana boleh bincang dalam Pejabat
Kastam. Bukan bawah bidang kuasa dia orang. Pejabat aku pun tak boleh. Bos aku
tengah pakai bilik mesyuarat, ada meeting
dengan kapten kapal. Macam nilah, yang sebenarnya betau kau tu ada masalah,”
katanya sambil mengerling saya.
Rasa curiga saya semakin besar apabila dia
enggan setuju dengan gesaan saya supaya berpindah tempat perbincangan. Apabila
dia kata yang jeti tempat saya bekerja ada masalah, berbagai andaian liar
semakin berleluasa di dalam benak saya. Apakah sebenarnya yang Encik Saman mahu
daripada saya?
“Masalah apa Encik Saman? Pasal lesen ke?
Setahu saya Jabatan Laut memang ada keluarkan lesen kebenaran punggah-memunggah
kepada syarikat kami, dan masih sah lagi, lama lagi nak mati. Surat kebenaran pembinaan jeti pun kami ada
terima daripada Pejabat Tanah Daerah. Lesen Jeti pun kami ada, Jabatan Kastam
yang keluarkan. Setiap kali ada bot yang gunakan kemudahan jeti kami, ada
bayaran yang ditetapkan oleh Kastam yang kami kena bayar dan Kastam kena isu
resit rasmi kerajaan di atas setiap bayaran yang kami buat kepada mereka.
Apakah kami perlu buat permohonan Lesen Jeti kepada Jabatan Laut?”
Saya mengujar panjang menjelaskan lesen dan
permit yang syarikat majikan saya miliki untuk membolehkan suatu perniagaan
jeti tukar barang dijalankan. Sebenarnya, saya memahami bidang kuasa setiap
jabatan yang mengeluarkan lesen dan permit kepada betau tempat saya bekerja
itu. Menurut Haji Usop, majikan saya, agihan bidang kuasa seperti itu
diputuskan untuk mengelakkan sesuatu jabatan terlalu memonopoli kutipan hasil
daripada rakyat jelata yang menjalankan atau terlibat dengan perniagaan jeti
tukar barang, serta untuk mengelakkan salahguna kuasa jabatan-jabatan kerajaan
terbabit.
Jabatan Tanah dan Galian Negeri diberi kuasa
mengeluarkan permit kebenaran membina jeti. Jabatan Laut diberi kuasa
mengeluarkan permit kerja punggah-memunggah kepada jeti yang menjadi tapak
punggah-memunggah, di samping mengutip cukai rumah api dan cukai dermaga.
Jabatan Kastam diberi kuasa mengeluarkan lesen jeti kepada tapak
punggah-memunggah barang-barang dagangan. Setiap kapal yang membawa barang
dagangan untuk diniagakan dengan cara tukar barang mesti membayar kepada Kastam
sejumlah wang yang ditetapkan oleh kerajaan negeri. Jika barang dagangan itu
melibatkan hasil kayu-kayan, peniaga yang menguruskan pengimportan atau
pengeksportan kayu-kayan wajib mematuhi peraturan Jabatan Hutan. Pada masa yang
sama, usahawan jeti atau betau, perlu mematuhi syarat-syarat Jabatan Parit dan
Saliran, Jabatan Kesihatan, Jabatan Bomba, Jabatan Alam Sekitar, Majlis
Perbandaran serta bekerjasama dengan pihak berkuasa seperti Polis jika
diperlukan. Jeti persendirian seperti itu juga tidak terkecuali daripada
pematuhan syarat-syarat kuarantin tumbuhan dan haiwan yang dikeluarkan oleh
Jabatan Pertanian, Jabatan Haiwan dan Jabatan Perikanan.
Sebab itulah saya berasa sangat curiga apabila
Encik Saman meninggikan suara dengan berkata,
“Siapa punya kuasa lebih besar? Aku boleh
keluarkan surat
arahan menutup betau kau dalam tempoh 24 jam pada bila-bila masa saja kalau aku
nak. Tapi aku tak buat macam tu.”
Saya berkata dalam hati, dalam hal betau, kuasa
yang lebih besar ialah kerajaan negeri. Kerajaan negerilah yang menjadi
pemudahcara menyelaraskan organisasi perjalanan sesuatu aktiviti perekonomian.
Tiada jabatan yang boleh mendakwa bidang kuasanya lebih besar daripada
jabatan-jabatan lain.
“Encik Saman, maaf cakap. Saya tak bermaksud
nak perkecilkan kuasa Encik Saman. Tapi jika Encik Saman ingin keluarkan arahan
macam tu, silakan. Kami akan patuh. Kerajaan negeri melalui Unit Perancang
Ekonomi pasti akan tertanya-tanya mengapa tidak banyak hasil yang Kastam boleh
kutip daripada pemegang lesen betau berbanding masa lalu sedangkan menurut
carta Jabatan Laut banyak kapal barter
trading yang masuk ke daerah kita ini. Jabatan Encik Saman juga yang akan
menjawab nanti dalam mesyuarat bulanan antara jabatan di Bukit Timbalan sana . Malah ketua Encik
Saman di sini yang akan pening kepala sebab dia tidak pernah keluarkan surat arahan penutupan,
tapi kami terpaksa tutup betau kerana menerima surat arahan tutup dari Jabatan Laut yang
asal-usul surat
itu tidak diketahui daripada siapa yang keluarkan.”
Encik Saman terkebil-kebil matanya bila saya
berkata begitu. Tanpa tangguh, saya meneruskan kata-kata saya,
“Kalau isu yang Encik Saman nak bincangkan
ialah pasal kami tidak ada lesen betau yang dikeluarkan oleh Jabatan Laut, saya
ingin beritau Encik Saman bahawa kami dah semak Ordinan Perkapalan Saudagar
1952, Peraturan-peraturan Perkapalan Saudagar dan Peraturan Pelabuhan Johor
1953. Tiada satu klausa pun yang boleh ditemui yang mewajibkan usahawan betau
mesti dapatkan lesen jeti daripada Jabatan Laut. Macam mana kami nak buat
permohonan lesen jeti dengan Pejabat Syahbandar?”
Encik Saman kelihatan gugup dan terpukul
mendengar kata-kata saya itu. Bila saya sedar yang dia terdiam agak lama, saya
pula menegurnya,
“Yang sebenarnya, apa hal yang penting sangat
Encik Saman nak bincang ni?” Tanya saya dalam nada lembut.
Dia seakan tersedar bila saya bertanya begitu
setelah terpukau mendengar kata-kata saya tentang hal ehwal pengurusan betau.
“Itulah, aku nak cakap pun segan sebab taukeh
kau tu seorang Haji. Macam nilah, pinjamkan aku dua ratus ringgit, boleh?”
Saya tergamam. Banyaknya!
Saya nak bagi duit itu sebagai apa? Atas budi
bicara saya ingin menolong dia? Apakah dia hendak pinjam duit saya untuk
melunaskan bayaran tertentu? Apakah dia benar-benar terdesak dari segi
kewangan?
“Tapi orang Ah Tai gentle. Dia sanggup bagi aku seribu sebulan. Aku ingat bisnes yang
macam kau jalankan tu, mungkin boleh bagi aku banyak tu.”
Dengan tiba-tiba rasa benci di dalam hati saya terhadapnya
meluap-luap. Dia boleh berkata seperti itu dengan air muka yang selamba, tanpa
rasa malu. Saya selindungkan rasa benci itu dengan riak wajah yang terkawal dan
turut berlagak selamba.
“Ah Tai boleh bagi direct kepada Encik Saman sebab dia sendiri taukeh. Saya pulak tak
boleh nak pandai-pandai sendiri bagi duit kepada Encik Saman sebab saya bukan taukeh.
Saya kena beritau taukeh saya dan minta izin dia untuk merasuah Encik Saman
suatu jumlah yang tetap pada setiap bulan ikut kemampuan syarikat.”
Dia meletakkan jari telunjuk di bibirnya sambil
menjegilkan mata dan berkata,
“Syyy… Jangan cakap terang-terang, nanti orang
dengar, jatuh reputasi aku…”
Pada ketika itu barulah saya sedar bahawa Encik
Saman sememangnya seorang kaki rasuah. Dia tahu bahawa rasuah itu haram. Namun,
dia tetap ingin duit hasil rasuah, asalkan tiada orang lain tahu yang dia makan
duit rasuah. Saya mengukir senyum di bibir. Bila melihat saya tersenyum,
hatinya berasa senang, lalu mengajukan pertanyaan,
“Macam mana? Boleh bagi aku dua ratus?”
“Boleh. Saya boleh pinjamkan Encik Saman duit
saya dulu. Tapi bila dapat gaji nanti, bayar balik dengan saya sebab saya nak
bagi duit tu kepada adik saya yang masih belajar di UTM. Dia pun terdesak nak
pakai duit. Katanya, dia keputusan duit belanja makan.”
“Habis, kalau kau bagi duit sekarang, adik kau
tak ada duit makanlah. Dia tak ada biasiswa ke?”
Selahap-lahap Encik Saman, saya kagum dengannya
kerana masih ada simpati dengan orang yang tiada kemampuan hendak beli makan
minum. Biasanya pemakan rasuah bersifat rakus, haloba, pelahap dan tidak peduli
nasib orang lain yang susah.
“Dia tak layak dapat biasiswa atau pinjaman
pelajaran sebab dia ada waris yang boleh tanggung pelajarannya. Sayalah waris
tunggalnya.”
“Berapa orang adik-beradik kau?”
“Kami berdua je. Orang tua kami, ibu dan ayah
kami, dah lama meninggal dunia. Hanya dia saja harapan saya untuk mengubah
nasib keluarga.”
Encik Saman menghela nafas. Apakah itu nafas
insaf?
“Tak apalah. Lain kali saja kau bagi duit tu.
Aku tak nak makan harta anak yatim. Tapi ingat, jangan beritau sesiapa tentang
perjumpaan kita ini, terutamanya orang-orang di ofis aku.”
“Baiklah.”
Saya terus bangun dan menaiki motorsikal saya
menuju ke pejabat. Setibanya saya di pejabat, saya terus menutup pintu dan
duduk di atas sofa.
Buat sementara saya berasa lega kerana helah
saya menjadi. Saya tahu bahawa orang seperti itu tidak akan meninggalkan saya
sehingga dia dapat apa yang dia inginkan daripada saya. Ini kerja pemeras ugut!
Bagaimanakah seorang penjawat awam seperti itu boleh menyalahgunakan kuasanya?
Nada suaranya semasa bertukar bicara dengan saya
sepanjang pertemuan itu kedengaran seperti orang tengah high. Suaranya amat perlahan dan keluar dari dalam tenggorok.
Apakah dia berada dalam keadaan khayal. Apakah
dia sedang berada di dalam pengaruh ketagihan sesuatu? Ganja, umpamanya, kerana
saya mendapat tahu daripada orang-orang kapal bahawa bekalan daun ganja mentah
yang siap dikeringkan boleh diperolehi dengan mudah daripada mereka. Haji Usop
telah memberi amaran kepada saya agar berhati-hati dengan orang-orang kapal
yang menawarkan ganja mentah. Malah seorang perisik Polis dari cawangan
narkotik telah berjumpa saya di pejabat betau memohon jasa baik saya agar sudi
menjadi informer berkaitan aktiviti
pengedaran bahan dadah di betau.
Sungguh berani Encik Saman minta duit rasuah
daripada saya.
Saya percaya bahawa perkara ini tidak akan selesai
setakat ini. Bagaimanakah jika pada masa lain dia memanggil saya dan minta duit
lagi daripada saya? Apakah alasan lain yang boleh saya beri? Saya pasti akan
berurusan dengan dia lagi pada hari-hari seterusnya.
Sesungguhnya orang seperti itu telah
menyusahkan hidup saya. Saya tidak halalkan dunia akhirat apa sahaja wang yang
akan saya terpaksa beri kepadanya atas dasar rasuah, duit kopi, wang
perlindungan, sagu hati dan seumpamanya. Saya hanya percaya bahawa BPR adalah
perunding saya yang terbaik dalam masalah ini. Saya akan mengadukan hal ini
kepada mereka selepas mendapatkan nasihat Haji Usop pada malam nanti.
Semoga Tuhan menunjukkan kepada saya jalan
untuk membendung gejala rasuah dan salahguna kuasa. Semoga Tuhan memberikan
saya keperkasaan untuk menghadapi kenyataan hidup. Semoga Tuhan melindungi
orang yang baik-baik.
TAMAT.
www.eSasterawan.net, 17 Ogos 2007
Hakcipta Terpelihara © Mohd Hamin Mastor 2006 &
2007
Nota kaki:
- Naskhah ini ditulis semasa saya bekerja di Bintulu berdasarkan
pengalaman sebenar saya semasa bekerja di Batu Pahat sebagai seorang Tally Clerk di sebuah jeti
persendirian yang menjadi lokasi barter
trading barang-barang dagangan seperti kelapa, kopra, pinang, kayu
bergergaji, kayu balak, kayu bakau, arang, makanan segera, tekstil,
barangan kulit, permainan kanak-kanak dan barang-barang lain dari Tanjung
Balai, Riau dan Dumai, Sumatera, untuk ditukar dengan barangan hasil bumi
Batu Pahat/Muar yang akan dipasarkan di sana mengikut kontrak yang telah
dipersetujui oleh para peniaga. Teks di atas disaring daripada laporan
bertulis saya kepada BPR Batu Pahat terhadap salahlaku seorang anggota
penguatkuasa penjawat awam yang hendak mendapatkan wang rasuah bulanan
daripada saya. Oleh kerana terlalu panjang seperti sebuah cerpen (komen
seorang pegawai), pegawai kanan yang telah membaca laporan itu meminta
saya meringkaskan laporan dengan cara menjawab soalan spesifik daripadanya
dengan ringkas dan tepat tetapi mencapai maksud laporan. Setelah selesai
membuat laporan, saya nekad meninggalkan Batu Pahat mencari kerja di
tempat lain.
- Semasa bekerja di Bintulu, saya
menulis semula sebuah cerpen berdasarkan pengalaman anti rasuah saya
dengan tidak memperincikan lokasi serta mengubah nama watak / entiti
perniagaan. Namun saya terpaksa mengekalkan nama jabatan supaya para
pembaca boleh memahami dengan mudah latar belakang cerita dan leraian
daripada kekusutan yang saya bentangkan kepada para pembaca. Teks ini
telah saya sunting banyak kali dengan membuang perenggan-perenggan
tertentu yang tidak menyokong jalan cerita dan mengubah beberapa kali
subjek dan prediket ayat-ayat tertentu.
- Setelah peram selama 4 tahun, pada
tahun 2006, saya terbaca iklan Sayembara Menulis Cerpen Negeri Johor 2006
anjuran DBP Wilayah Selatan. Saya membuat
keputusan untuk menghantar naskhah ini untuk masuk sayembara tersebut.
Tidak lama selepas itu, saya terima surat makluman daripada penganjur
bahawa cerpen itu menang hadiah saguhati dan saya dijemput untuk terima
hadiah di dalam sebuah majlis yang diadakan di Johor Bahru. Oleh kerana
sudah berkahwin, saya pergi bersama isteri yang menjadi pengiring saya. Berita
tentang majlis tersebut telah dilaporkan oleh Rusdi Abd Rahman di dalam
majalah Dewan Sastera edisi November 2006. Namun sehingga kini saya tidak
melihat sebuah antologi pemenang sayembara itu sama ada yang diterbitkan
oleh DBP. Saya meletak tahun 2006 pada tanda hakcipta kerana pada
tahun itu, cerpen ini telah dibaca oleh panel hakim dan diperakui sebagai
pemenang saguhati sebuah sayembara penulisan cerpen, dan tahun 2007 kerana
pada tahun itu saya memuatnaik di laman web www.eSasterawan.net tetapi
laman web itu sekarang sudah tidak boleh diakses kerana penganjur tidak
berhasrat untuk mengekalkan kos penyelenggaraan domain name dan hosting.
- Asas daripada
cerpen ini telah menerbitkan dua lagi cerpen dengan tema industri sokongan
marin iaitu “Gerak Gantri”, dengan latar kerja penyelenggaraan aset mudah
alih pengendali kontena di pelabuhan, dan “Transisi” dengan latar kerja
mengurus kapal-kapal pesisir pantai AHTS yang menyokong kerja carigali
minyak dan gas di laut. Cerpen “Gerak Gantri” pernah saya siarkan secara
online di laman web e-Sastera yang lama, manakala “Transisi” belum pernah
tersiar di mana-mana.
- Saya benci rasuah kerana hukum haramnya telah
jelas dalam agama Islam. Saya percaya anda turut membenci rasuah. Tetapi
kalau anda ditaqdirkan berdepan dengan situasi rasuah, apakah pilihan anda
dan apakah yang anda akan buat?
- Kredit akaun Youtube 'Md Jaeez' untuk lagu "Akar dan Bumi" dendangan Amuk. Lagu ini ditujukan kepada kita semua para pendosa, masih ada peluang untuk bertaubat dan kembali ke jalan Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan