Muqaddimah
Nama saya Stephano Gonzalez,
seorang rahib kesatria dari Kesatria Order Hospitaller cawangan Kota
Konstantinopel. Di kota ini, saya dilantik oleh Maharaja Konstantin mengetuai
pertahanan kota di Menara Selatan. Saya berasa bangga kerana dapat berkhidmat
untuk Maharaja Empayar Suci dan agama Kristian. Saya selalu berdoa kepada Tuhan
agar menerima bakti saya supaya saya diredhai di dalam kehidupan yang abadi
kelak.
Namun, peristiwa perang pada
kali ini benar-benar mencabar iman dan ketabahan saya. Saya berharap catatan
ringkas ini dapat dijadikan iktibar oleh keturunan kita yang akan datang.
Apabila
telah datang kebenaran, hendaklah kita terima dengan penuh rasa penyerahan. Hanya kepada Tuhan
saya kembalikan urusan dunia saya. Biarlah Dia yang menentukan baik buruk di
atas pekerjaan yang telah saya lakukan di alam dunia yang serba fana ini.
April
1, 1453.
Hari ini ialah Hari Easter bagi
penganut Kristian mazhab Ortodoks warga empayar ini. Seluruh warga Konstantinopel
berlutut tafakur di dalam dan di luar Gereja Agung. Kami menyanyikan ‘gospel’
dan ‘carol’ merayu penjelmaan Tuhan Jesus, memohon menyelamatkan ibu kota
Empayar Bizantium daripada pencerobohan dan penaklukan bala tentera musuh.
Pada keesokan hari, seluruh
warga kota berasa gusar apabila peninjau pertama dari penjuru timur kota
menghantar laporan kepada Maharaja Konstantin menyatakan bahawa kontinjen
pertama musuh telah kelihatan di ufuk timur. Saya segera memanjat bumbung
Menara Timur. Saya melihat panji-panji Daulah Uthmaniah berkibar megah
mengiring ancaman perang ke atas kota ini.
Melalui teropong jauh, saya
dapat melihat dengan jelas sepasukan kontinjen yang kelihatan elit berbanding
kontinjen-kontinjen lain. Di tengah-tengah kontinjen elit itu, saya dapat
melihat Sultan Muhammad menaiki seekor kuda lengkap dengan alat-alat perang.
Dia dikelilingi satu platun Janissari. Salah seorang Janissari itu ialah Van
Bartholomeo.
Saya mengenali perajurit itu 10
tahun lalu semasa ke tanah suci Palestin untuk beribadat di Gereja Agung Baitul
Muqaddis. Nama sebenarnya ialah Wan Belitung, berbangsa Melayu, seorang ahli
rombongan Laksamana Abdul Hakim dari Kerajaan Melaka. Saya berkenalan dengan
dia di sebuah pasar apabila melihat cara berpakaiannya amat berbeza dengan
bangsa-bangsa asing yang pernah saya temui di bumi Palestin.
Wan Belitung menceritakan bahawa
rombongan Laksamana Abdul Hakim datang ke Palestin kerana dititahkan oleh
Sultan Alauddin Riayat Syah untuk bertemu Sultan Murad yang memerintah Daulah
Uthmaniah pada ketika itu. Tujuan pertemuan itu ialah untuk menjalin hubungan
diplomasi mengukuhkan silaturahim dengan kerajaan Islam yang menjaga 3 tanah
suci Makkah, Madinah dan Palestin. Rombongan mereka turut menunaikan fardu haji
di Makkah apabila kapal mereka berlabuh di Jeddah.
Tujuan lain ialah untuk
mendapatkan khidmat nasihat pertahanan membina meriam-meriam berkuasa tinggi
dan pembuatan sejumlah istinggar untuk menangani ancaman perang kuasa-kuasa
barat Feringgi dan Sepanyol yang telah menghantar gali-gali peninjau membuat
kartografi wilayah-wilayah timur jauh.
Saya mengagumi kebesaran jiwa
dan ketinggian semangat anak Melayu itu kerana sanggup merantau sehingga ke
Palestin mewakili kerajaannya untuk menjalin hubungan dengan kerajaan-kerajaan
wilayah timur tengah.
Daripada dia, saya mendapat tahu
bahawa Melaka meliputi sebahagian besar wilayah kepulauan Nusantara diperintah
oleh seorang Sultan beragama Islam. Selain kuat berpegang kepada ajaran Islam,
warga Melaka juga berpegang kepada adat budaya murni yang selari dengan
tuntutan Al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad.
Wan Belitung saya panggil Van
Bartholomeo kerana susah untuk saya menyebut nama Melayunya. Bartholomeo
menceritakan bahawa pada masa dia berkhidmat dengan kerajaannya sebagai
Penjurit Nakhoda di dalam armada tentera laut, Melaka mempunyai lima orang
pahlawan terbilang. Yang terkemuka ialah Laksamana Abdul Hakim, ketua angkatan
tentera laut dan duta peribadi Sultan.
Beliau dibantu oleh empat orang
rakan karib iaitu Panglima Abdul Jabbar, ketua pasukan marin Syahbandar;
Adipenjurit Abdul Karim, ketua divisyen pembuatan kapal perang; Adipenjurit
Abdul Latif, ketua divisyen pembuatan senjata perang; dan Adipenjurit Luqman
Al-Faqih, ketua divisyen kanun angkatan tentera kerajaan. Kelima-lima tokoh
militari Melayu itu amat berjasa besar mengukuhkan angkatan tentera dan
pertahanan empayar Melayu tersebut.
Saya amat kagum mendengar cerita
Bartholomeo tentang kebesaran kerajaan dan kekuatan tentera Melaka. Saya
bertanya dia bagaimana boleh berada di Palestin dan di mana ahli rombongannya
yang lain. Dia menjawab bahawa Laksamana Abdul Hakim dan ahli rombongan yang
lain telah kembali ke Melaka setelah Sultan Murad berikrar akan menghantar duta
peribadinya ke Melaka untuk mengukuhkan hubungan dua hala kedua-dua kerajaan.
Sultan Murad memberi jaminan akan menghantar pakar membina senjata perang dan
mengirim bekalan ubat bedil kepada kerajaan Melaka.
Bartholomeo diarahkan oleh
Laksamana Abdul Hakim agar tinggal di Palestin untuk menjadi duta Melaka di
dalam wilayah Daulah Uthmaniah. Dia akan mengiring duta peribadi Sultan Murad
bersama pakar persenjataan yang akan dihantar ke Melaka dan membawa ubat bedil
yang dijanjikan.
Itu kisah Bartholomeo 10 tahun
lalu. Namun, pada masa kini, saya berasa hairan kerana dia telah menjadi
seorang Janissari kor pengawal peribadi Sultan Muhammad. Apakah dia tidak jadi
kembali ke Melaka setelah Sultan Murad menyerahkan takhta kerajaan kepada
anaknya, Sultan Muhammad?
Rupa-rupanya Sultan Muhammad
sendiri yang mengetuai tindakan perang terhadap Konstantinopel. Selama tiga
hari berturut-turut saya menyaksikan kebanjiran tentera Uthmaniah memenuhi
medan timur dan perairan selatan ibu kota ini. Pada hari keempat, tiada lagi
pergerakan masuk yang dilihat. Saya meneropong seluruh angkatan perang mereka.
Saya menganggarkan mereka
berkekuatan seramai 80 ribu orang atau lebih. Armada laut mereka berkekuatan 70
buah friget, 50 pembinasa dan 30 buah gali bekalan. Angkatan darat mereka
membawa satu kontinjen 70 buah meriam mortar yang setiap satu ditarik oleh
sekumpulan seladang. Saya dapat melihat kemunculan sebuah meriam terbesar yang
belum pernah saya saksikan sebelum itu di mana-mana medan perang. Saya
anggarkan meriam itu seberat 20 tan, dengan laras sepanjang 25 kaki. Meriam
seperti itu boleh memuntahkan peluru granit seberat 700 paun sejauh 1 batu.
Saya terlopong.
Konstantinopel tidak memiliki
meriam sehebat itu. Bagaimanakah kami boleh menjaga pertahanan ibu kota ini.
Oh, Jesus, muncullah kau sekarang juga untuk menyelamatkan umat Kristian dengan
mukjizatmu!
Keputusan berperang telah
muktamad. Maharaja Konstantin menolak tawaran Sultan Muhammad agar menyerahkan
Konstantinopel kepada Daulah Uthmaniah, sungguhpun Sultan Muhammad sendiri
menjamin keselamatan Maharaja dan seluruh isi kota dengan nama Allah, Jesus dan
Nabi Muhammad.
Tawaran Sultan tidak boleh
ditunaikan oleh Maharaja kerana dengan berbuat begitu, akan lenyaplah Empayar
Rom Timur Bizantium dari peta dunia dan akan terkuburlah kemegahan agama
Kristian di bumi Anatolia. Maharaja berazam bahawa Empayar Rom Timur tidak akan
dibiarkan menerima nasib malang yang sama seperti Empayar Rom Barat sepuluh
kurun lalu yang telah lenyap dirempuh kaum gasar bangsa Visigoth beragama
pagan.
Wilayah yang pernah menjadi Empayar
Rom Barat kini bernaung di bawah kerajaan Papal beribukota di Rom yang
diperintah oleh seorang Pope Kristian mazhab Katolik. Bantuan dari Rom telah
diminta. Pope Callistus menghantar armada tentera laut Genoa dan pasukan marin
Venice di bawah pimpinan Laksamana Giustiniani untuk menguatkan pertahanan
laut.
Konstantinopel dibangunkan di
atas sebuah tanjung bercabang tiga. Di sebelah barat yang manghala ke daratan,
sebuah parit dan tembok batu tiga lapis membentengi pertahanan kota. Kawasan
darat yang mengunjur ke selatan pula dibatasi Laut Marmara. Temboknya dikawal
oleh pasukan pimpinan saya yang terdiri daripada pelaut Venice, rahib Greek dan
petualang Turki.
Tanah tanjung kawasan utara yang
terkenal dengan gelaran Tanduk Emas, menghadap Laut Hitam, dibentengi bum besi
yang terentang sepanjang sempadan air menghalang kapal-kapal penceroboh.
Tentera laut Genoa mengawal perairan sekitar kota. Sesungguhnya pertahanan kota
amat kebal. Namun, tidak diimbangi dengan kekuatan meriam.
Bolehkah kami menang?
April
6, 1453.
Pasukan musuh melancarkan
serangan pertama. Meriam-meriam jarak jauh musuh membedil pertahanan kota
dengan serangan yang sengit. Kontinjen-kontinjen jurutera musuh ada yang telah
melepasi parit sempadan barat. Mereka menggali beberapa alur untuk dijadikan
kubu meriam mortar jarak dekat. Mereka ingin memecahkan tembok dengan
peluru-peluru mortar!
Musuh meneruskan pengeboman
besar-besaran setiap hari. Warga kota berusaha mengurangkan tahap kerosakan
dengan meletakkan karung-karung kain bulu di merata tempat. Pada setiap malam,
mereka menimbus kayu dan tanah ke dalam lubang-lubang sasaran bom, serta
membersihkan sampah sarap serpihan puing struktur bangunan. Mangsa yang
tercedera dirawat serta-merta.
April
18, 1453.
Saya melihat Sultan mengarahkan
serangan bom mortar ke atas Tembok Mesoteichion, suatu unjuran struktur kota
merentasi Sungai Lycus di sebahagian tanjung Tanduk Emas. Di situlah tempat
Maharaja bersemayam, dikawal oleh satu briged soldadu Greek terhandal. Setelah
empat jam berlalu, serangan dibatalkan kerana tembok itu kekal utuh.
Di laut sebelah utara, serangan
musuh yang bertubi-tubi ke atas parameter bum besi turut menemui kegagalan.
Benteng utara tidak dapat ditembusi. Tentera laut Genoa menggandakan kekuatan
di situ.
Konstantinopel memang kebal!
April
22, 1453.
Pada hari ini, saya menyaksikan
suatu kejutan yang luar biasa di pihak tentera musuh.
Musuh mungkin telah menganggap
bahawa kemenangan mesti dicapai dengan cara menumpaskan kuasa tentera laut
terlebih dahulu sebelum menghantar tentera darat memasuki kota. Tentera laut
Uthmaniah mesti bertempur dengan berkesan dengan tentera laut Genoa.
Namun, pertempuran dengan
tentera laut Genoa pada ketika itu tidak berkesan kerana dihalang bum besi. Di
dalam mana-mana pertempuran laut terbuka, tentera laut Genoa kerap menggunakan
semburan api untuk membakar kapal-kapal musuh yang terkenal dengan jolokan
‘naga berapi Greek’.
Manakala tentera laut Uthmaniah
suka menggunakan roket pembawa bom yang meluncur di atas air yang dipanggil
torpedo untuk melubangkan dinding garis air kapal-kapal musuh. Bum besi
menghalang serangan torpedo. Serangan torpedo hanya berkesan tanpa bum.
Sultan dan para penasihat
tenteranya mungkin telah mengkaji topografi kawasan yang menghubungkan kawasan
tanjung dengan tanah besar – selebar 7 batu dan ada suatu rabung setinggi 50
kaki dari paras air. Kawasan leher tanjung itu berada di luar parameter kota
dan tidak dikawal oleh askar Maharaja.
Saya melihat Sultan mengerah
sepasukan perajurit membawa beberapa kumpulan seladang menarik sejumlah 60 buah
friget dan 15 pembinasa bergelek di atas gandar kayu bulat dari pantai tanjung
selatan ke pantai tanjung utara di bahagian sebelah dalam parameter bum besi.
Proses pemindahan kapal-kapal itu dikawal oleh sekumpulan pasukan meriam untuk
menahan serangan kapal berapi Genoa.
Dengan pemindahan kapal-kapal
perang itu melalui jalan darat, tentera laut Genoa terbuka kepada pukulan maut
tentera laut musuh. Tembok Mesoteichion pula terdedah kepada serangan meriam
kapal pembinasa dari arah laut.
Perajurit pengawal kota
menyaksikan usaha tentera musuh dengan rasa kagum dan gerun. Nasib tentera laut
Genoa telah putus. Torpedo-torpedo musuh telah melubangkan garis air dinding
kapal-kapal lautnya. Berpuluh-puluh buah kapal Genoa tenggelam. Laksamana
Guistiniani terbunuh apabila perutnya tertusuk puing tiang layar setelah
kapalnya dibedil bertalu-talu oleh meriam tentera laut musuh. Pertahanan laut
telah binasa!
Rempuhan bom-bom granit ke atas
tembok kota tidak putus-putus. Bekalan makanan, ubat dan peluru berkurangan.
Semakin ramai warga kota yang cedera. Pembesar-pembesar kerajaan menasihatkan
Maharaja agar lari dari kota untuk mendapatkan bantuan tambahan daripada
negara-negara sahabat. Namun, Maharaja berkeras ingin kekal di dalam kota untuk
menjaga moral warganya. Dia sendiri ingin mati syahid bersama
perajurit-perajurit kota mempertahankan tanah air mereka.
Pada suatu malam, hujan ribut
petir dan angin kencang melanda perairan Selat Bosforus. Sebuah patung Tuhan
Mary di luar Gereja Agung runtuh hancur berkecai dipukul ribut. Saya
menafsirkan insiden itu sebagai petanda kemusnahan kerajaan kami. Oh, Tuhan,
apakah ini balasan keimanan kami yang tinggi terhadapMu di dalam usaha kami
mempertahankan empayar suci agamaMu!
Kami masih bertahan. Serangan
musuh pada setiap hari semakin hebat. Namun, masih tiada seorang pun askar
musuh yang dapat masuk ke dalam kota. Saya berdoa agar Tuhan mengirim rasa
putus asa ke dalam hati Sultan yang masih muda remaja itu daripada meneruskan
azamnya untuk menguasai kota ini. Hanya putus asa musuh yang akan menyelamatkan
kami.
Selama sebulan kami bertahan di
dalam kota. Kami hampir kehabisan makanan, ubat dan peluru.
Mei 28,
1453.
Pada subuh hening itu, kami
gempar apabila melihat kemunculan beberapa kontinjen musuh tanpa pakaian
seragam mengepung kota kami dari segala penjuru. Mereka ialah askar upahan
Bashibazuk terdiri daripada bangsa-bangsa Itali, Slav, Jerman, Greek dan Turki,
yang mungkin telah dijanjikan oleh Sultan dengan upah harta rampasan perang isi
kota kami.
Alur yang digali oleh pasukan
jurutera semakin dekat dengan tembok. Meriam-meriam mortar jarak dekat ditarik
betul-betul menghadap tembok pada jarak 300 kaki. Pengawal-pengawal tembok
menghujankan anak panah berapi dan peluru istinggar ke atas pasukan meriam.
Pasukan pemanah dan istinggar musuh membalas serangan kami untuk melindungi
pasukan meriam mereka.
Kontinjen Bashibazuk membawa
tangga-tangga kayu dan menyandarkan tangga-tangga itu ke dinding tembok. Kami
mencurah minyak panas dan membakar askar-askar upahan yang berusaha memanjat
tembok. Ramai yang maut.
Kontinjen meriam mortar musuh
tidak berhenti-henti membedil tembok pertahanan. Tentera laut musuh turut
membedil tembok-tembok utara, timur dan selatan kota yang menghadap laut.
Serangan Bashibazuk semakin
lemah. Saya melihat beberapa rejimen infantri musuh diiringi pasukan pancaragam
mara ke hadapan menggantikan lapis pertama serangan Bashibazuk. Beberapa
bahagian tembok telah rompong. Kami cemas!
Askar-askar di bahagian tembok
yang rompong telah digandakan. Beberapa pasukan infantri musuh berhasil
memasuki kota. Maharaja sendiri memimpin serangan balas menghalau musuh keluar
dari kota. Namun, kejayaan itu hanya sementara.
Saya melihat Sultan melancarkan
serangan tanpa tangguh. Kontinjen elit Janissari terdiri daripada anak-anak
Eropah yang terkenal setia kepada Sultan dan Islam, di bawah pimpinan
Bartholomeo, segera mengatur barisan serangan. Saya tidak menyangka bahawa
Bartholomeo telah menjadi Panglima Janissari!
Pergerakan taktikal mereka
diiringi permainan pancaragam perang. Barisan mereka tetap mara ke hadapan
menghampiri tembok meskipun beberapa orang maut dimamah peluru, tombak dan anak
panah kami. Kami berasa gerun melihat kemaraan penuh berani Janissari meskipun
rakan-rakan sebelah-menyebelah tumbang. Mereka tidak takut mati!
Maharaja dan pasukan elitnya
segera berkejar ke bahagian tembok yang rompong. Semasa mengatur pertahanan,
Maharaja telah mengarahkan kaum wanita, kanak-kanak, orang tua dan berpenyakit
agar berlindung di dalam Gereja Agung. Maharaja berpesan kepada kami agar
Konstantinopel mesti dipertahankan sehingga ke titisan darah terakhir, demi
kemuliaan Tuhan dan Kristian. Biarlah Jesus Messiah tidak menjelma.
Perwira-perwira Kristian lebih sanggup mati syahid di atas jalan agama Tuhan.
Kami melihat Janissari berhenti
mara. Pasukan pancaragam mengubah rentak muzik. Janissari mengeluarkan
istinggar dan mengisi peluru. Bartholomeo mengeluarkan arahan tembak. Semua
anggota pasukan elit itu melepaskan tembakan serentak ke arah kami,
mengakibatkan ada di kalangan kami yang cedera. Setelah itu Bartholomeo
berteriak memberi arahan menyerbu kota.
Janissari menghunus pedang dan
menyerbu tembok kota yang rompong. Mereka berjaya menceroboh masuk ke dalam
kota. Kami memberi tentangan sengit. Ketika sedang bertarung dengan Janissari,
tiba-tiba pintu utama kota telah terbuka. Seluruh pasukan infantri dan tentera
berkuda musuh menyerbu masuk. Kekalahan kami telah diputuskan oleh taqdir
Tuhan!
Julai
1, 1453.
Daulah Uthmaniah berjaya menawan
Konstantinopel. Panji-panjinya telah berkibar megah di seluruh menara kota.
Setelah menawan ibu kota ini, Sultan menitahkan bahawa seluruh warga kota aman
daripada hukuman jenayah perang. Mereka bebas untuk meneruskan kehidupan rutin
mencari nafkah sara diri.
Kanun Rom Timur dimansuhkan.
Kanun berasaskan ajaran Islam dikuatkuasakan. Nama Konstantinopel diubah
menjadi Islambul yang bermaksud ‘Ibukota Islam’. Sebutan Islambul berubah
menjadi Istanbul apabila diucapkan oleh manusia dari berbagai bangsa.
Gereja Agung telah diubah
menjadi Masjid Hagia Sophia. Masyarakat Kristian telah diberikan sebuah gereja
baru. Nasib Maharaja Konstantin sungguh malang. Tubuhnya ditemui tanpa kepala,
mungkin terpenggal semasa menahan asakan musuh. Kepalanya telah ditemui di
celah mayat pengawal-pengawal peribadinya. Dia dimakamkan di perkuburan
Kristian dengan penuh istiadat kebesaran maharaja. Sultan amat mengagumi
keberanian dan keperkasaan Maharaja mempertahankan kotanya.
Sultan Muhammad pula telah
digelar sebagai Al-Fatih.
Bartholomeo masih mengenali
saya. Apabila berjumpa saya, dia terus memeluk saya seolah-olah saya ini
saudaranya yang baru kembali setelah lama berpergian jauh. Dia telah menawarkan
saya menyertai Janissari.
Saya bertanya dia mengapa masih
tidak pulang ke Melaka. Dia menjawab bahawa sebelum turun dari takhta untuk
bersuluk, Sultan Murad telah memohon pertolongannya membimbing anak-anak Eropah
dengan ajaran Islam. Bartholomeo turut diminta untuk memimpin mereka di dalam
pasukan elit Janissari untuk menawan Konstantinopel yang akan dilaksanakan oleh
Sultan Muhammad.
Sebagai balasan, setelah kota
itu berjaya ditawan, barulah Bartholomeo akan dilepaskan belayar pulang ke
timur membawa duta, pakar senjata dan ubat bedil Daulah Uthmaniah untuk
dipersembahkan kepada Sultan Melaka. Bartholomeo boleh melantik sesiapa sahaja
dari kalangan bangsa Eropah untuk menggantikan tempatnya sebagai Panglima
Janissari. Sebab itulah dia menggesa saya agar menyertai Janissari dan menjadi
panglima.
Saya menolak tawarannya. Saya
berkata bahawa saya berhasrat untuk mengembara mengikutnya ke timur dan
beruzlah menghisab diri di Melaka. Saya ingin membuang segala kemegahan dunia
yang saya miliki. Saya telah membuang senjata, baju perisai dan panji-panji order
saya ke dalam Laut Marmara kerana saya gagal mempertahankan Konstantinopel.
Beliau akur dengan permintaan
saya. Setelah mendapatkan pengganti seorang bangsa Eropah keturunan Slav yang
pernah dia bimbing, Bartholomeo dan saya belayar ke timur membawa janji Daulah
Uthmaniah untuk Istana Melaka.
Khulasah
Kepada seluruh umat agama
langit, inilah catatan ringkas saya untuk pedoman anda. Saya telah mengasingkan
diri daripada urusan dunia. Sesungguhnya,
apabila saya telah menemui kebenaran hakiki, izinkanlah saya untuk berhijrah.
Saya ingin memperoleh kemerdekaan iman sejati berpaksikan kepercayaan murni
kepada Tuhan. Sesungguhnya, saya tidak pernah mengkhianati agama langit, bahkan
saya pernah berusaha mempertahankannya dengan seluruh jiwa raga, dalam keadaan
penuh derita dan seksa.
Sesungguhnya, saya adalah hamba
Tuhan yang berusaha mencari keredhaanNya. Biarlah Tuhan menentukan keputusan
nasib saya di alam akhirat.
Inilah saya si faqir yang lara,
Stephano Gonzalez @ Abu Yusuf
As-Sufi,
Teratak Wan Belitung, Tengkera,
Melaka
31 Ogos 1453
TAMAT.
www.esasterawan.net,
17 Ogos 2007
Hakcipta Terpelihara © Mohd Hamin Mastor 2007
Nota kaki:
- Naskhah ini telah disunting daripada naskhah versi asal yang telah
disiarkan sebelum ini dengan judul yang sama. Bezanya, setelah saya khatam
“Hikayat Hang Tuah”, saya dapati telah ada rombongan lawatan dari Istana
Melaka yang berkunjung menghadap Sultan Daulat Uthmaniah. Dalam hikayat
itu, Daulat Uthmaniah dirujuk sebagai Benua Rom, manakala Istanbul dirujuk
sebagai Setambul. Versi suntingan ini telah dimasukkan elemen Melayu yang
digambarkan telah turut menyertai perjuangan pembebasan Kota
Konstantinopel.
- Teks ini pernah dihantar ke Berita
Minggu, Mingguan Malaysia dan Dewan Sastera namun tidak tersiar. Saya telah
siarkan buat kali pertama di www.esasterawan.net
pada 2007.
- Kredit kepada akaun Youtube ‘740108yard’
untuk filem “Fetih 1453” arahan Faruk Aksoy yang bersari kata Bahasa
Melayu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan